SELAMAT HARI GURU


Alhamdulillah, buat kesekian kalinya, perayaan Hari Guru dapat berlangsung dengan lancar dan selamat. Hanya saje, pada tahun ini, Hari Guru terasa lebih meriah dibandingkan dengan sebelumnya. Ini disebabkan oleh kehadiran penulis yang secara tidak langsung turut meraikan jerih-payah guru-guru penulis semasa penulis  duduk di bangku Sekolah Rendah zaman dahulu.

Acara yang di targetkan bermula dari pagi, terpaksa diundurkan waktunya, kerana rahmat Allah yang datang secara tidak terduga (hujan-red ), membasahi seluruh bumi ABIM. Limpahan airnya bagaikan doa untuk para guru-guru agar terus berjuang mendidik kader ummat untuk kejayaan bangsa. Sesuai dengan Janjinya Allah 

مثل الذين ينفقون اموالهم في سبيل الله كمثل حبة انبتت سبع سنابل في كل سنبلة مائة حبه والله يضاعف لمن يشاء والله واسع عليم

Barang siapa yang menyedakahkan hartanya kepada Allah, bagaikan sebuah benih/biji ( kebaikan-red ) yang tumbuh daripadanya tujuh tangkai, dan setiap tangkai itu menghasilkan 100 biji yang lain. 

Subhanallah, inilah ganjaran di dunia maupun di akhirat kelak bagi guru-guru ABIM yang terus-terus berusaha  menggali potensi anak-anak didiknya untuk meraih prestasi meskipun itu mengorbankan harta, jiwa, raga, maupun nyawa mereka sendiri.

Kembali kepada tajuk diatas, Hari Guru di ABIM berlangsung dengan suasana yang sangat meriah. Saat itu, seluruh murid-murid ABIM, Seri maupun Semi berkumpul di  lapangan sekolah untuk sama-sama menyaksikan IKRAR daripada Guru-guru untuk anak muridnya diteruskan dengan Koor Paduan Suara Guru Malaysia.

Setelah itu, guru-guru diberi waktu sekian menit untuk mengganti baju, preparing untuk SUKANEKA antara kami semua. Permainan berlangsung dengan rancak dan asyik, hingga akhirnya matahari tersenyum dengan hangatnya di atas kepala seluruh warga ABIM seakan meminta acara permainan dilabuhkan tirainya.

Turut dengan kehendak matahari, tidak bermaksud semangat guru-guru semakin berkurang. Bahkan bertambah, bertambah dan bertambah. Ini kerana ketika guru-guru sedang berehat seketika di ghurfah, ratusan murid membanjiri bilik guru untuk memberikan hadiah sebagai tanda syukur atau terima kasih kerana telah mendidik dan mengajar mereka. Alhamdulillah, penulis turut mendapat curahan itu, berbentuk hadiah maupun hanya sekadar doa saje.



Pendek cite, meja penulis penuh dengan hadiah dari murid-murid yang dikenal maupun yang tak terkenal. hehehe

Semoga saje, hadiah yang diberikan tidak berakhir di situ. Tetapi, rase kasih sayang antara sesama serta kemahuan untuk menuntut ilmu semakin meningkat dengan berjalannya acara seperti ini.

Tepat pukul 1.30, kedengaran suara Allah ( azan ) memanggil para hamba-Nya untuk melaksanakan sholat dzuhur berjama'ah. Seluruh penghuni Kompleks ABIM  melaksanakan dengan khusyu' lalu berdzikir kepada-Nya dengan membaca surah Yassin agar Allah merahmati dan meridhoi perjuangan pendidikan yang suci ini.


Eit, eit, eit, Jangan berhenti baca dulu ( belum habis lagi tau )


 Ketika matahari telah meringankan senyumannya, ( 2.30 pm ), guru-guru diminta berkumpul di Surau untuk saling berbagi hadiah dan menyampaikan isi hatinya kepada guru-guru  yang lain. Tapi sebelum itu, majlis dimeriahkan dengan cabutan bertuah serta kotak beracun.

Entah pasal ape, penulis mendapat 2 nasib. Satu baik, satu buruk. First time, nama penulis dibacakan ketika cabutan bertuah, ( inilah seumur hidup penulis kene ngan cabutan yang satu ni, hehehe). 20 minit setelahnya, nama penulis disebutkan pula ketika sesi kotak beracun. Heiiii, nak tak kene kenelah nyanyi. Selamat sekolah tak runtuh mendengar suara penulis. hehehe.

Kemudian acara berakhir dengan menikmati juadah petang yang disediakan oleh pengerusi untuk guru-guru. Menunya terdiri daripada Ayam KFC, roti arab, sup cendawan ( ini favorit penulis ), kuah sweet and sour dan kek yang besarnya semeja. Belum lagi juadah ringan yang lain. Alhamdulillah99x, di saat ada rakyat di negara yang lain sedang kebuluran. Allah masih memberikan rezeki kepada kami semua.

nb : oh ye, hadiah penulis pada hari Guru ditujukan kepada teacher Raihan.
        
untuk gambar2 yang lain bolehlah didapatkan di :



0 comments:

Post a Comment