APA ERTI AKU MENGANUT AGAMA ISLAM?

Assalamualaikum,
Apa khabar kawan2,baru2 ni aku ada batuk2,aku ajak kawan seorang ni pergi ke farmasi yang berdekatan, aku tanya pharmacist:
U:ubat batuk ada?
P:ada,yang mcm mana?kering atau basah?cuba batuk.......

dia dapat detect yang aku batuk kering,jenis ubat dia bagi syrup, harga LE4.50, aku minta kat member aku "Bai,mana 5 hinggit aku bagi kat ko", dia pun hulur sekeping note 5 genih kat pharmacist 2, n dia bagi baki balek.
Standard situasi selepas tu(di mesir), manusia akan cakap sama ada kata2 berikut:
-Syukran(Terima Kasih)
-Jazakallahu Khaira (Semoga allah memberi sebaik2 ganjaran kpdmu)
-Asalaamu Alaikum, Warahmatullah (Salam yang panjang atau pendek)

Aku pun cakap kat dia, terima kasih, member aku bagi salam,dengan slang arab ammi (bahasa pasar arab) "sama leko", pharmacist pun dgn lajunya menegor:

Assalaamualaikum, walaisa: sam aleiko (Assalamualaikum, bukan sam alieko)

Minta maaf awal2, sebenarnya aku nak highlight part bagi salam ni je,bukan kisah yang sebelumnya.
Aku terfikir, ape erti sebenarnya aku bertutur bahasa arab/erti aku belajar agama/dan baru aku sedar yang paling jelasnya APA ERTI SEBANAR AKU MENGANUT AGAMA ISLAM?????
------------------------------------------------------------------------------------
Bersambung..........
Habis Bahagian Pertama,
Sambungan Ke-2 Insyaallah: Kepentingan Bahasa Arab

1 comments:

DzarifahAzizah December 4, 2009 at 5:02 AM  

Cadangan~
Baca bku 'apa erti saya menganut islam'-fathi yakan

Post a Comment